NO BAIL ROT IN JAIL!

24 november 2014 - Durban, Zuid-Afrika

Day 8 - Amanzintoti 24-11-2014

Vandaag is het de dag van het protest, er is weer een leven genomen omdat er niemand opkomt voor de rechten van een kind. Wie had dit kunnen voorkomen, ik ben bang dat we de vinger naar veel mensen kunnen wijzen, want dit had zeker voorkomen kunnen worden.

We moeten op tijd klaar staan in onze nette kleding want vandaag gaan we naar de rechtbank. Voordat we gaan krijgen we eerst nog een briefing, hierin wordt verteld wat er precies is gebeurt en waar wij vandaag voor gaan strijden.
Het kleine meisje Jamie van twee jaar oud was overgeplaatst naar haar grootmoeder, dit omdat ze verkracht is door de vriend van haar moeder. De grootmoeder van 56 jaar heeft het kindje zo ernstig toegetakeld dat ze aan haar verwondingen is overleden. Haar hele gezicht was opgezwollen, haar oren waren kapot en er kwam bloed uit, ze had brandplekken van sigaretten over haar hele gezicht en lichaam, een aantal tanden waren eruit, haar tong was kapot, haar linker hand was gebroken en opgezwollen, haar linkerbeen was opgezwollen en haar knie uit de kom. Het vlees en de huid van haar nekje was opengesprongen. Haar vinger- en teennagels zijn er uitgetrokken. Haar neus was gebroken en hier kwam ook bloed uit. Haar hele lichaam zat onder de zweren en plekken en ze had sneeën in haar mond en onder haar voeten. De week ervoor hebben er buurtbewoners instanties ingeschakeld omdat ze toen ook al rondliep met verwondingen, hier is helaas niets mee gedaan. Als hier wel op was gereageerd dan was kleine Jamie nog in leven geweest. Vandaag krijgen de moeder en dochter hun eerste rechtzaak, het rechtssysteem zit hier zo raar in mekaar dat de moeder en dochter op borgsom vrij kunnen komen. Hoe is dit mogelijk, na alles wat er is gebeurd? Hier willen wij en nog veel meer anderen een stokje voor steken, daarom gaan we vandaag op pad en iedereen mag het horen!

We gaan ten strijde met twee auto's vol, iedereen moet mee plus de beren en de banners. Als we bij de rechtbank aankomen is het al super druk, het staat vol met mensen met borden en posters, ook zijn er veel cameraploegen aanwezig.Je voelt direct de boosheid en het verdriet van de mensen. We drukken ons tussen de mensenmassa en beginnen mee te schreeuwen met alle teksten 'No bail rot in jail!'.
Na een poosje worden de moeder en dochter binnengereden bij het gerechtsgebouw, iedereen begint te rennen, schreeuwen en vloeken, het is maar goed dat ze in de politieauto zitten want al deze mensen willen zich er graag even mee bemoeien 'give them to us, we know what to do!'
Tijdens het protest komen we achter nog veel meer dingen. De moeder van het kindje is een drugsverslaafde seks worker (om het even netjes te verwoorden) en ze heeft al twee van haar kinderen verkocht. De grootmoeder heeft nog twee pleegkinderen, deze zijn ook vaak gezien met blauwe plekken en andere verwondingen, dit is ook vaak al doorgegeven aan de instanties maar helaas was er nog niets mee gedaan, met als resultaat dat het kleine meisje Jamie het niet heeft overleefd.
We wachten de hele dag op de uitspraak, maar die gaan we helaas niet krijgen, het proces wordt uitgesteld met zeven dagen. Na een aantal foto's en interviews gaan we weer terug naar huis. Het was een lange dag en aangezien we alle vier een klein beetje eigenwijs waren, zijn we dus allemaal lekker verbrand, Achja lekker onderlaagje voor m'n nieuwe bruine kleurtje.

s'avonds gaan we naar het huis van Jackie , de oprichtster van het project, om hier televisie te kunnen kijken, we hebben het nieuws gehaald!
Eenmaal in bed lig ik nog even na te denken over m'n dag. Hoe kan iemand dit een ander aandoen, een klein meisje van twee jaar wat nog niets fout gedaan kan hebben in haar korte leventje. Wat heeft dit meisje moeten doorstaan voordat ze haar laatste adem uitblies, iets wat we waarschijnlijk allemaal niet eens willen weten..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl